Repatriëring

En wonderbaarlijk citaat - ik heb de namen weggelaten :

"Antwerpenaar ... stond zaterdag op het punt om Syrië binnen te gaan om er zijn zoon ... (18) te gaan zoeken, die met moslimextremisten meevecht. De vader hoopt dat de Belgische overheid hem nog wil helpen: ‘Als ik ... vind, is het de taak van België om ons met een C-130 te repatriëren.' "

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130407_004.

Ik denk dat ik de wanhoop van de vader ten minste een beetje kan begrijpen, en ik vind zijn initiatief uitzonderlijk moedig.

Maar "de taak van België" ? Indien ik morgen naar Nepal of Terra de Fuego vertrek en daar niet meer weg geraak is het dan ook de taak van België me daar te komen halen met een C-130 ? Waar ligt de grens ?

Ons land is geen alles dekkende verzekering. Of toch wel ?  En dan denk ik aan recentelijk verschenen artikels over het gebruik van overheidstoestellen, en begin ik toch weer te twijfelen ...

No comments: