4 december 1953

Vandaag is het 61 jaar geleden dat mijn grootvader en peter Pieter Jozef Timmermans (Meerbeke 18.8.1886 - Ninove 4.12.1953) overleed in de kliniek te Ninove. In augustus van dat jaar leek hij nog in goede gezondheid, maar zijn laatste groet - toen we terug naar huis gingen na de grote vakantie  -had ons moeten doen vermoeden dat hij zich al verzwakt voelde ; maar we waren nog kinderen ...

Ik schreef "kliniek", maar zou moeten schrijven "kliniek of hospitaal". Ik heb de twee Ninoofse instellingen nooit uit mekaar kunnen houden maar ik meen mij te herinneren dat mijn grootvader overleed in de instelling die het kortst bij de Dender gelegen was.

Eergisteren was het 41 jaar geleden dat zijn echtgenote Rosalia Margaretha Ravijst overleed in het universitair ziekenhuis te Gent (Meerbeke 20.3.1892 - Gent 2.12.1973).

Mijn grootouders hadden zeer verschillend karakters : mijn grootvader was een beresterke man, een harde werker, de gedienstigheid en de toewijding in persoon. Hij was zeer sociaal en alom geliefd. Zijn vrouw had een wankele gezondheid en een hard, ja soms schijnbaar hardvochtig karakter ; zij kon moeilijker met andere mensen omgaan.

Samen hadden ze zeven kinderen, waarvan er twee zeer jong overleden zijn.

Ik verwijs naar de meerdere posts die ik reeds over hen geschreven heb.

1 comment:

Johanuitokegem said...

mijn grootvader overleed in de instelling die het kortst bij de Dender gelegen was. => Hospitaal dus