Pensioen

"Aartsbisschop André Léonard wil zijn functie als aartsbisschop volgend jaar neerleggen."

Lees : http://www.standaard.be/cnt/dmf20141208_01418404.

Ik kan de man begrijpen. Van bij zijn benoeming door de vorige paus werd hij niet gesteund, misschien  zelfs tegengewerkt, door zijn voorganger en zijn collega's in het Belgische episcopaat, en waarschijnlijk niet echt gewaardeerd door de man in het wit in Rome.

Zelf heb ik altijd een behoorlijke dosis sympathie voor Leonard kunnen opbrengen, ook omdat ik in hem een contrarian zie die nog durft uitkomen voor wat hij gelooft, klinkt het niet dan botst het.

Indien hij nu ook nog opgevolgd wordt door de man die zijn uiterste best doet om de post binnen te rijven zie ik de toekomst van de Roomse club in België - en niet alleen in België - zeer somber in !

Maar ik zal het wel weer verkeerd ingeschat hebben zeker ...

No comments: