Wir haben es nicht gewusst ?

Overigens moet ik zeggen dat ik na de kleuterklas 12 jaar lang in katholieke scholen en colleges gezeten heb en dat het middelbaar onderwijs bijna volledig bevolkt was door jongere priesters.

Ik heb er veel middelmatige maar goedmenende priesters gekend ; ik heb er incompetente priester-leraars gekend ; ik heb er gekend die niet met de studenten komen omgaan ; ik heb er gekend die nooit priester hadden mogen worden ; ik heb er gekend die vertrokken en getrouwd zijn, maar ik heb er ook een paar schitterende leraars gehad die mijn leven veranderd hebben.

En ik heb nooit, nooit, al was het maar een vaag vermoeden gehad dat er zulke smeerlapperij gaande zou kunnen geweest zijn. En wees gerust, waar dat gaande was bleef dat geen geheim :  hooguit een secret de polichinelle.

Niet alle colleges en scholen waren besmet, bijlange na niet.

Maar nu, nu vind je bijna geen katholieke scholen meer, behalve dan in naam.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Overigens vraag ik mij af wanneer onze medeburgers met evenveel verbetenheid de misdaden in dr vrijstaat Congo zullen aanpakken...