Meter Okegem



Vanmorgen werd deze hymne gedurende de Kerstmis op het orgel gespeeld. Dat kwam totaal onverwacht en onmiddellijk werd ik meer dan een halve eeuw teruggestraald in de tijd.

Ik hoorde mijn meter Okegem dit lied, een van haar "lijf"-liederen zingen. Veel zingen deed ze niet, daar voor had ze te veel zwarte miserie gekend. En daarom ook maakte het zo'n indruk wanneer ze wel eens zong. Ik herinner me dat ze ook "'t Was op een Witte Donderdag" zong ; en dat was dan zo wat haar repertoire ...

Mijn meter, Maria Antonia De Vidts, overleed veel te vroeg in september 1949. Ze was pas 64 jaar oud. Ik was bijna negen jaar oud.

Ik was en ben diep ontroerd. Ik heb op YouTube een Nederlandstalige versie gezocht, want Engels kende mijn grootmoeder natuurlijk niet. Er staan wel een paar interpretaties op het net maar die zijn eigenlijk het beluisteren niet waard. Daarom dan maar deze Engelse versie.

No comments: