21 december 1882

De overlijdensdatum van een voormoeder die ik pas dit jaar, na lang zoeken, gevonden heb. En zonder de registers van de burgerlijke stand die nu (gedeeltelijk) op internet staan had ik ze waarschijnlijk nog niet gevonden.

Joanna Constantia (soms Catharina) De  Vidts (ook andere schrijfwijzen), dagloonster, sterft te Nieuwenhove op 21 december 1882.

Ze was geboren te Vollezele op 26 april 1807 als natuurlijke dochter van Anna Catharina De Vidts die zelf geboren was in Oetingen maar in Vollezele woonde. Ik heb nog niet gecheckt of deze De Vidtsen  verwant waren met de stam uit Pamel.

Joanna huwde te Vollezele met Joannes Baptiste Ravijst uit Nieuwenhove, die geboren werd in december 1810 - de juiste datum is onbekend ; bij het huwelijk komt een akte van bekendheid te pas - en stierf te Nieuwenhove op 5 juni 1868. Dat is ook de periode waarin de familienaam in de aktes soms omgetoverd werd in Ravats.

Ze hadden drie dochters, waarvan de oudste, Rosalia, de grootmoeder van mijn grootmoeder, geboren werd in 1839 in Nieuwenhove en nog leefde te Tollembeek in het begin van de twintigste eeuw. Rosalia's zoon Petrus Joannes (Nieuwenhove 1861 - Meerbeke 1944) mijn  overgrootvader, was ook een natuurlijk kind. Rosalia huwde later (in 1874 ?) te Tollembeek met Franciscus Dero. Uit dat huwelijk zijn mij twee kinderen bekend.

No comments: