Ecoracisme

Lappe, nog maar eens een nieuw woord. De uitvinders ervan komen zeker in de geschiedschrijving van de wetenschappen : "Wetenschappers klagen ecoracisme aan".

"Negentien ecologen roepen op tot herziening natuurbehoud" en "Natuurbeheerders moeten zich niet laten leiden door de afkomst van een soort, maar door haar invloed op de omgeving."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=1I3B8GB8.

Eens te meer lijken wetenschappers elkaar tegen te spreken. Dat is niet alleen dagelijkse kost. Dat gebeurt letterlijk voortdurend, want "Du choc des idées jaillit la lumière".  Alleen vraag ik mij af : welke "lumière" ? Wat vandaag wit is wordt morgen zwart terwijl we eigenlijk nooit de grijstinten zullen kunnen begrijpen.

Een van de laatste illusies die ik vastgehouden heb is dat er zo iets bestond als exacte wetenschap in tegenstelling tot sociale niet-wetenschappen zoals psychologie en economie.

Nu weet ik ook al  lang hoezeer ik mij terzake vergist heb ... Wat ik haat is de morele, maatschappelijke en economische afdreigingen of zelfs verplichtingen die worden afgeleid uit de meestal half- of onbewezen hypotheses van een of andere wetenschap.

Puristen kunnen waarschijnlijk zeer terecht beweren dat ik nooit begrepen heb wat "wetenschap" was en is. Spaar jullie de moeite - het kan me niet langer boeien !

No comments: