Gelezen in de krant

-- Over Griekenland, het probleem dat nu al meerdere keren (niet) opgelost geraakte : "Veel mensen associëren de euro met de crisis en met hoge prijzen". Zeer juist, en dat is niet alleen zo in Griekenland. Voeg daaraan toe de hebzucht van banken en speculatoren en de onkunde van de regeringen en je hebt een goede diagnose, maar nog totaal geen oplossing.
Tussen haakjes, wanneer zien we eens een  studie over de vergelijking van sommige basisprijzen voor de invoering van de euro en nu ?

De euro zou stabiliteit brengen. Ik heb in mijn lange leven nog niet te veel jaren meegemaakt met meer economische en financiële turbulentie dan na de invoering van de euro. Ik heb altijd gezegd dat de euro een tot mislukken gedoemd experiment was (geen monetaire zonder politieke unie). Ik ben toen, na het initieel succes even van gedacht veranderd, maar daar zal ik altijd spijt van blijven hebben. Feiten zijn eerbiedwaardiger dan de lord mayor van Londen.
Ons ganse leven hebben we gespaard omdat we wisten dat de pensioenen door een grondig verkeerd beheer onbetaalbaar dreigden te worden.  En nu is dat stootkussen van ons spaargeld tegen vervaarlijke snelheid aan het afsmelten, mede door de besluiteloosheid en/of het wanbeheer van onze politici.

-- Over de rellen in Gent enkele dagen geleden wist onze - in het algemeen nogal sympatieke - burgemeester : "Gent heeft een onverwoestbare reputatie op het vlak van massa-evenementen, dat heeft ons misschien gemakzuchtig gemaakt." Onverwoestbaar ? Heb je even nagedacht voor je dit zei, meneer de burgemeester ?

No comments: