Lourdes

Ik ben een grote fan van Lourdes. Dat weet iedereen die me kent.

Maar toch heb ik moeite met de bezoekersstatistieken die regelmatig genoemd worden. En de manier waarop die berekend worden is mij ook niet echt duidelijk.

Wat ik wel weet is dat het heiligdom in het seizoen zéér druk bezocht en op hoogdagen soms bijna overrompeld wordt. Aan volk geen gebrek !

Mark Kemseke,  verantwoordelijk voor de opvang van Nederlandstalige pelgrims, zegt : “In totaal wordt het bedevaartsoord jaarlijks door zes miljoen pelgrims bezocht, meer dan drieduizend per dag.”

Lees : http://www.kerknet.be/actua/nieuws_detail.php?nieuwsID=100637. 

En daar moet ik even afhaken. In de winter lijken  3.000 pilgrims per dag  me veel. Maar in het seizoen lijkt dat cijfer belachelijk laag. 

Overigens, hoeveel is 6.000.000 gedeeld door 365 ? Of  365 * 3.000 ? Misschien  gaat het gewoon om een tikfout ? Toch heb ik de indruk dat ik beide cijfers (jaar- en dagcijfer) al meerdere keren samen gepubliceerd geweten heb.

Statistieken ... maar gelukkig zijn het niet de statistieken die tellen in Lourdes !

No comments: