Mise au Point

Marcel Sel sera sur le plateau de Mise au Point ce dimanche 5 juin 2011, à 11h50. Le sujet de l'émission sera "Le nationalisme flamand sombre-t-il dans la haine ?"

De aanwezigheid van de heer Sel is voor mij geen noodzakelijke noch voldoende reden om te kijken. Ik meld deze uitzending alleen omdat ik nu al zonder enige twijfel of aarzeling kan antwoorden op de gestelde vraag :

JA, het Flaams nationalisme is haatdragend.

Het is ook daarenboven ook bekrompen, uit op revanche en  verzinkt in de beerput van zijn dogmatisch groot gelijk !

Ik voel me nauwer verbonden met een arme Waalse sukkelaar die vergaat van de miserie dan met een succesvol Flaams zakenman, met villa in Brasschaat of Sint-Martens-Latem,  die enkel belang stelt in zijn eigen winst- en verliesrekening en zich nog wat graag wil voorstellen als de redder van de maatschappij en als schepper van werkgelegenheid. Twee caricaturale types ? Zonder meer. Maar het ganse Flaamse nationalisme is gebouwd op caricaturen. Dan mag ik er ook toch één of twee aanhalen ?

Poor is poor and rich is rich and the twain shall never meet ... toch niet als het van de rijken afhangt !

No comments: