Outlook

Houd ik teveel aan herinneringen uit  het verleden vast ? Ben ik conservatief en traditionalist ? Words, words, het hangt er maar van af hoe je die woorden definieert.

En het hangt ook af van mijn blik op de toekomst. Ten eerste ligt het grootste deel van mijn toekomst al in het verleden ; ten tweede zie ik zeer duidelijk naar welke rotzooi we steeds verder afglijden,  en weet ik ook dat ik daar bijzonder weinig kan aan veranderen.

Er was enorm veel mis met het verleden, maar de toekomst ziet er echt niet beter uit. We zijn zelfs de goede overblijvende dingen uit het verleden aan het verliezen. Onze democratie wordt zwaar bedreigd ; de zinloosheid van het bestaan groeit exponentieel voor hen die geen vaste basis hebben.

En Joe Sixpack zal enorm veel moeten afzien voor het ooit, heel misschien, toch weer beter wordt in een totaal vernieuwde maatschappij waarin de mens primeert op de belangen van de enkeling. In deze wereld is niets zeker,  maar ik weet met absolute zekerheid dat ik die broodnodige renaissance niet meer zal beleven. Dat wordt het werk van vele generaties ; maar is er nog tijd om dat nieuw systeem uit te bouwen ?

Ja, ik kijk dikwijls met weemoed naar het verleden, en ik voel diep medelijden met de jonge mensen en kinderen die hun leven nog moeten opbouwen en die daarvoor zelfs de elementairste funderingen moeten missen.

No comments: