24 december

-- Op 24 december 1979 haalden we pa terug naar huis uit het Universitair Ziekenhuis waar hij een drietal weken had gelegen, en niet in de beste omstandigheden. De verzorging liet daar enigzins te wensen over en hij ging snel achteruit. Hij was dan ook diep gelukkig toen de dokters er mee instemden om hem met de feestdagen naar huis te laten gaan. Hij  herleefde merkbaar en genoot mee van de "dagen".

Maar het was de laatste keer dat hij uit een kliniek thuis kwam. De volgende opname, enkele weken later, in het "hospice" van Sint-Amandsberg, was dan ook de laatste.

De herinneringen leven weer op. Enkele momenten en details staan zeer diep in mijn geheugen gegrift, maar toch is er al veel dat ik vergeten ben, zoals de namen van de dokters en waar en wanneer een van hen de grond onder mijn voeten wegsloeg.

-- Op 24 december 1886 werd mijn moeder's vader Joannes Franciscus Neukermans geboren te Okegem. Ik heb in deze en in mijn vorige blog al verteld over mijn herinneringen aan hem en aan zijn gezin. Hij was, naast mijn ouders, waarschijnlijk de meest invloedrijke man in mijn leven.

-- Ik ben al snel even gaan kijken naar de webcam aan de grot te Lourdes, waar ik nu eigenlijk had moeten rondlopen. Normaal zijn de dagen voor Kerst en de morgen van kerstavond daar zeer stil. Pas na de middag komt er weer enige beweging in voorbereiding van de nachtmis. Nu loopt er al behoorlijk veel volk rond.

Gelukkig zijn er nog altijd mensen die de ware betekenis van Kerstdag nog beleven.

No comments: