Storm

Lees : "Stilte voor de storm" op http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121214_00402608 over hoe kleine klimaatveranderingen beschavingen ten gronde richten.

Verre van mij het idee dat er geen band is tussen klimaat en beschaving. Die is wel overduidelijk.

Maar ik heb  nog niet dikwijls zo'n gecibleerde eenzijdige interpretatie - eigenlijkwou ik onzin schrijven - gelezen als in dat artikel waarin het klimaat voorgesteld wordt als de drijvende kracht van de geschiedenis. Het is niet omdat twee verschijnselen te gelijker tijd optreden dat er ook een verband van oorzaak tot gevolg ligt.

Ik weet niet of die eenzijdige interpretatie uit het werk van de auteurs komt of een gevolg is van journalistieke bewerking. En de teneur van het artikel geeft me ook geen enkele zin om het verder uit te pluizen.

No comments: