Hollandse zedenpreken

Ik word ongesteld wanneer ik de superarrogante ollandse premier aan het woord hoor. Nu weet ik wel dat ik een behoorlijk onverdraagzaam heerschap ben, maar tot mijn grote geluk sta ik niet alleen en word ik "vervoegd"  door een van mijn recente favorieten, professor Paul De Grauwe.

Lees : http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1543062/2012/12/03/De-Grauwe-Hollandse-zedenpreken.dhtml.

Een paar uitreiksels  :

"Met typisch Hollandse arrogantie verklaarde Mark Rutte, de Nederlandse premier, dat landen die zich niet goed gedragen maar uit de euro moeten stappen. Eigenlijk zegt hij dat Nederland zich wel goed gedraagt, en dat andere landen, vooral Zuid-Europese, zich bezondigd hebben aan onverantwoordelijk gedrag. Ze hebben zich niet aan de regels gehouden. Dat moet natuurlijk bestraft worden. Een uitstoot uit de euro is wat die landen verdienen. Wat mij stoort, is niet alleen de arrogantie, maar ook het moraliserende. Wij, Nederlanders, zo is de boodschap van de Nederlandse premier, hebben ons deugdzaam gedragen. Ons treft geen schuld. Het zijn de anderen die gezondigd hebben. De zondaars moeten boeten. Toen ik het interview las, dacht ik weer een donderpreek te horen vanop de kansel in de kerk. Ik kreeg rillingen in de rug."

"In die crisis zijn er geen goede en slechte landen. De verantwoordelijkheid is gedeeld. De noordelijke landen dragen evenveel schuld als de zuidelijke landen. De crisis de we nu kennen is ontstaan uit een reeks consumptiebooms in een aantal Europese landen (Ierland, Griekenland, Spanje). Deze consumptiebooms leidden tot een grote toename van de import uit de rest van de eurozone.

De keerzijde van die medaille was dat het noorden van de eurozone, vooral Duitsland en Nederland, grote exportoverschotten realiseerde tegenover die landen. De Duitsers en de Nederlanders waren nogal blij dat ze hun spullen konden verkopen aan die zuiderse zondaars. En hoe werd dat allemaal gefinancierd? Door kredieten van de Duitse en Nederlandse banken aan het zuiden van Europa."

"Wie treft er schuld in dit drama? Alleen de zuidelijk schuldenaars? Voor elke roekeloze schuldenaar is er een roekeloze schuldeiser. Zuid-Europese landen dragen schulden omdat ze op roekeloze wijze te veel geld hebben geleend. Het noorden draagt een even grote schuld omdat het zoveel mogelijk wou verkopen aan het zuiden en dat heeft gedaan door buitensporig veel krediet toe te staan zonder zich de vraag te stellen of dat allemaal wel terugbetaald zou kunnen worden. Het noorden nam dus een groot risico, en had moeten weten dat dat gedrag even roekeloos was als dat van het zuiden.

De moraliserende houding van de Nederlandse premier is dus totaal misplaatst. Ze getuigt van een fundamenteel onbegrip over de oorzaken van de eurocrisis. "

Mijn cursiefje.

No comments: