Computers

Soms komt een totaal zinloze vraag bij mij op. Hoe zou de wereld er uit gezien hebben indien de computer en de informatica niet waren uitgevonden ? De informatica heeft de mogelijkheden ten goede bijna onmetelijk vermenigvuldigd (geneeskunde ...) maar heeft ook het potentieel ten kwade onmetelijk vergroot ("financiën", oorlogsvoering ...). Het is bijna onvoorstelbaar hoe bij voorbeeld de informatica de toepassingen, ja de grondslagen zelf  van de financiën totaal overhoop gegooid hebben : hier (maar niet alleen hier) kan van een regelrechte revolutie gesproken worden  met - voor de gewone burger - overwegend negatieve gevolgen.

Ik heb de wereld zonder computers (behalve dan de allereerste) nog gekend, maar ik kan mij hem totaal niet meer voorstellen. Zijnde wie ik ben ga ik er nochtans van uit dat de negatieve aspecten van de computer zeer waarschijnlijk groter zijn dan de positieve, zeker indien alle verborgen en genegeerde kosten meegerekend worden. Denk maar aan de globalisering, waarbij systematisch enorme en verborgen kosten worden miskend.

De computer heeft ons een maatschappelijk rekenmodel en de middelen gegeven die de maatschappij totaal te veranderen. Het meest zichtbare gevolg is een totale scheefgroei. En indien het zo is dat de computermodellen  zo stilaan zichzelf gaan verbeteren, dan komt de science fiction wel snel naderbij. Zoals ik gisteren nog hoorde op de tv : dan weet niemand, absoluut niemand nog wat in de "zwarte doos" zit. Wij zijn echte leerling tovenaars geworden. Indien we niet goed oppassen en de mens niet klaar en duidelijk centraal stellen, indien we onze objectieven daar niet duidelijk op afstellen,  dan zal de machine gaan regeren.

Maar misschien kan - als uitzondering op de regel - ons land wel best door een computer bestuurd worden !

2 comments:

Anonymous said...

Je zou in ieder geval je tijd niet verspild hebben aan je blog.

Pablo Carpintero said...

Maar mijn bloeddruk zou véél en véél hoger geweest zijn !