"Verknechten"

"Vic Van Aelst : ze zijn ons aan het verknechten".

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=F939N7NF.

Het is niet omdat je een verstandig en "gevierd" advocaat bent dat je meteen ook een wijs mens bent. Overigens is decennia geleden dat ik het woord "verknechten" nog gehoord had in Flaamse strijdliederen uit onze collegetijd, liederen die  getint waren door  toen nog recente en bijzonder degoutante gebeurtenissen.

Verknechten ? Misschien wel ... maar wie door wie ? Wanneer ik in Gent rondwandel  rond de tijd dat de scholen uitgaan zie ik wel een ander en véél groter potentieel sociaal, economisch  en politiek probleem dan de verknechting van de Flamingen door de Walen en Brusseleirs ... Vele  jongeren in onze scholen zijn de kinderen van een paar generaties allochtonen - waarvan zeer velen  intussen Belg geworden zijn zoals jij en ik - die hier aangelokt en soms gedumpt zijn  in functie van de belangen van de alleen zaligmakende  vrije markt. Velen voelen zich hier ook nog niet echt ingeburgerd - waarom zouden ze anders in bepaalde wijken gaan samentroepen ? En ik voel me ook steeds minder thuis in mijn eigen stad. Dat is pas een probleem dat we in elkeens belang moeten proberen op te lossen.

No comments: