Gids voor Flaanderen

Zo hoor je het ook eens van een Ollander : "Wie als geboren Nederlander argeloos in Vlaanderen neerstrijkt, stort zich in een hachelijk avontuur waarbij de tocht van beroemde zeevaarders naar Indiƫ als een plezierreisje in het niet verdwijnt.

Er zijn naar mijn idee geen culturen die heviger met elkaar botsen dan de Vlaamse en Nederlandse. Zelfs de taal die serieuze verwantschap lijkt te vertonen, is een permanente bron van misverstanden. Een klein voorbeeld ter illustratie: wanneer Vlamingen en Nederlanders in een vergadering bijeen zijn en de voorzitter op zeker moment de aanwezigen laat weten: ‘wij gaan door', dan vertrekken de Vlamingen onmiddellijk terwijl de Nederlanders er nog eens goed voor gaan zitten in de veronderstelling dat de vergadering wordt voortgezet."

Lees  : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=6M3ANBK3&word=ren%c3%a9+de+bok.

Geen wonder dat ik mij veel beter thuis voel in Frankrijk dan in Nederland. En dit is geen goedkope provocatie : ik meen dat ernstig. Nederland is voor mij een onbegrijpelijk buitenland. Bijna even erg als Duitsland ...

No comments: