Inzicht

Een buurvrouw  die weet dat ik er ook nogal eigenaardige politieke ideeën op nahoud, kwam deze vooravond de straat overgestoken toen ze me zag aankomen met mijn krabbenbakje en meldde mij dat ze een interessant boek aan het lezen is over de werkelijke bronnen van macht in deze wereld, geschreven door een of twee Franse filosofen.

Ze leek nogal verwonderd eindelijk op papier gedrukt te zien dat onze democratische regeringen niet meer zijn dan al dan niet willige slachtoffers van enkele grote, min of meer geheimzinnige machtcentra. Ze las mij een paar paragrafen voor waarin ik niets hoorde dat ik nog niet wist. En neen, dit is geen goedkope complottheorie ; dat zouden ze ons al te graag laten geloven. Dit is een pest die zich iedere dag verder over de wereld uitbreidt.

Alhoewel die dame voor zover ik weet altijd politiek betrokken geweest is en dus niet volledig verrast kon zijn door die lectuur  is dit toch de zoveelste aanwijzing dat meer en meer mensen de schandalige en mensonterende religie van de vrije markt en haar hogepriesters doorhebben, en dat is hoppgevend want
enkel de de gewone man en vrouw kunnen die wereldoverheersende graaiconstructies breken. En dat wordt normaal gezien geen werk van korte adem.

No comments: