Nos francophones

Ik wil hier niet te veel woorden aan verspillen, maar toch ... ik en de franstaligen in het Vlaams landsgedeelte, dat komt nooit goed.

"Nous sommes parfaitement intégrés dans la société flamande. Tous nos rapports avec l'administration publique ont lieu en néerlandais. Nous n'entendons en rien remettre en question le régime linguistique légalement instauré. Nous demandons, simplement, que la Flandre permette aux associations culturelles francophones de développer leurs activités."

Dat beweert tenminste de APFF, die een "klacht" neerlegde bij de Verenigde Naties.

Lees : http://blog.marcelsel.com/archive/2012/01/11/les-francophones-de-flandre-a-l-onu.html#more.

Ik denk dat deze meestal hautaine dames en heren zowat de enigen zijn die durven beweren dat ze perfect geïntegreerd zijn in de Vlaamse maatschappij. Zelfs ik ben dat niet !

Mijn persoonlijke ervaring is totaal anders. Er ligt een ijskoude zee tussen dit restantje rijkeluiskinderen en het gewone volk, en minachting maakt daar voor hen een belangrijk deel van uit. Want zij voelen zich toch ... oh zo véél beter. Geloof me : ik spreek uit decennia lange ervaring. Wie deze evidenties durft tegen te spreken liegt.

En hoe moet Vlaanderen hun culturele activiteiten "toelaten" ? Met subsidies veronderstel ik ? Misschien moet die vereniging maar streven naar het einde van België. Dan zouden ze terecht een minderheid genoemd kunnen worden.

2 comments:

Drs P said...

De Franstaligen in Vlaanderen vormen geen echt taalprobleem, maar een diepgeworteld en historisch gegroeid sociaal probleem. De taal komt er enkel bij om zich te onderscheiden van het "commun des mortels".

Anonymous said...

Intégrés ??? Balivernes !