8 juni 1721

Op die dag stierf Jacoba Van Leefdaal, dame van Lieferinge ; ze werd begraven in de kerk van Lieferinge.

Jacoba was een telg uit een eeuwenoud geslacht - het geslacht was al bekend in  de twaalfde eeuw - waaruit vele bekende figuren, waaronder ook een burgemeester van Antwerpen, voorkwamen. De familie had uitgebreide bezittingen in België en Nederland.

Jacoba's vader was majoor en commandant van 's Hertogenbosch. Haar moeder was Jacoba Margareta Uutenhove. Jacoba bekeerde zich tot het katholicisme en werd door de aartsbisschop van Mechelen gedoopt in 1698.

Op 15 augustus 1703 huwde ze Pierre Gaspard Colins, heer van Thy en Heetvelde, die door zijn huwelijk met Jacoba ook heer van Lieferinge werd. De Van Leefdaal's waren heren van Lieferinge sedert 1545 door het huwelijk van Filip van Leefdaal met Anna Van Gaver d'Herimez. Deze Filip was ridder en heer van Waalwijk, Etten, Thielen, Meeuwen, Babilonienbroek en Gierle.

Maar nog voor de Franse revolutie moesten de Colins, Jacoba's afstammelingen, hun eigendommen verkopen o.a. aan de baron van Celles. Hun spilzucht en wangedrag is tot op heden overgeleverd in Lieferinge ...

Jacoba was de overgrootmoeder van Anna Maria (de) Colins (Lieferinge 1780 - 1839), de moeder van mijn betovergrootmoeder Maria Anna Van den Houte, geboren te Lieferinge op 16 december 1825, die de tweede echtgenote werd van mijn betovergrootvader Karel Timmermans (Meerbeke 1812 - 1883).

****

De link langs Jacoba is de meest recente link in mijn genealogie die mij toelaat verder in het verleden te duiken dan tot bij het ontstaan van de parochieregisters, en aansluiting te vinden bij historisch bekende figuren.

Inn tegenstelling tot deze "historische" figuren  - die hun "minderen" waarschijnlijk grondig minachtten en uitbuitten - waren de allermeesten van onze voorouders eenvoudige, arme en hard werkende mensen die door de geschiedenis al lang vergeten zijn ... Maar zonder hen hadden de "leidende" klassen nooit geschiedenis kunnen schrijven, noch de rijkdom en eigendommen kunnen uitbouwen waardoor ze in de geschiedenis zijn blijven voortleven.

Onrechtvaardigheid en ongelijkheid zijn van alle tijden.

2 comments:

Anonymous said...

Hallo, mijn bedovergrootvader was eveneens Carolus (Karel) Timmermans.
Ik heb de archieven bekomen die mijn oom Willy De Grave heeft samengesteld ivm de Heren Van Lidekerke en "De Collins". Kan ik je een plezier doen hiermee?
Misschine vinden we nog andere raakpunten, want ik ben op zoejk naar info over een Petrus Joannes Timmermans, geboren in 1926, en dit voor zijn kleinzoon.

Gelieve me een bericht te sturen: anne_beeckmans@hhotmail.com

groetjes uit Ninove

Pablo Carpintero said...

Beste,

Is mijn betovergrootvader ook uw betovergrootvader ?

Mijn betovergrootvader Carolus Timmermans werd geboren te Meerbeke op 13 september 1812 en overleed te Meerbeke op 17 februari 1884. Hij huwde in 1839 met Henrica Maximiliana D'Hauwer : zij hadden 8 mij bekende kinderen.

Na het overlijden van Henrica hertrouwde Carolus in 1857 met Maria Anna Van den Houte. Zij hadden twee mij bekende kinderen .

Mijn overgrootvader Jozef was het negende kind van Carolus en werd geboren te Meerbeke op 8 december 1859 en stierf te Meerbeke op 10 oktober 1929. Jozef en zijn vrouw Maria Elisabeth Goessens hadden 12 of 13 kinderen.

Hoe "linkt" U aan uw betovergrootvader Carolus ?

Ter informatie : mijn vader heette ook Petrus Joannes Timmermans (Meerbeke 14 oktober 1913 - Gent 20 april 1980). Petrus Joannes is bij de Timmermansen geen onbekende combinatie van voornamen.

Ik kan u desgewenst nog meer gedetailleerde informatie geven.

En alle informatie over de heren van Liedekerke en de Col(l)ins is welkom.