Uit ver vervlogen tijden



Een (waarschijnlijk) licht vervormd beeld uit Google Earth. De opnamewagen was juist een vrachtwagen aan het inhalen.

U ziet het oude huis van mijn vaderlijke grootouders. Ik ben er in geen jaren voorbijgekomen en zo te zien is het behoorlijk vervallen. Wij hebben het huis in de jaren negentig verkocht wegens onophoudelijke, en te hoge  kosten. Er was nog een mooi stuk grond aan ; zowat een halve hectare waarop mijn grootvader ook nog fruit en aardbeien kweekte. Boven de poort was een houtzolder waar mijn vader nog een slaapkamer van gemaakt heeft. En van het werkhuis, in het verlengde van de poort is er op deze foto ook niets te zien.

Boven de poort prijkt nog : "P.T. Wagenmaker" (Petrus Timmermans). En in de eerste jaren  na de oorlog was dat nog een behoorlijk mooie woning en een behoorlijk drukke zaak. Mijn grootvader overleed in december 1953.

Aan de overkant van de straat waren open velden met heerlijke vergezichten tot Neigembos. Dat is nu allemaal toegebouwd en daar is ook het nieuwe kerkhof aangelegd.

Het is altijd de droom van mijn vader geweest om daar na zijn pensioen te gaan wonen. Dat is spijtig genoeg voor hem nooit gelukt. Het laatste familielid date er woonde was zijn moeder die stierf in december 1973. Dat is bijna veertig jaar geleden. Mijn vader overleed in 1980.

Het ouderlijk huis van mijn moeder kan ik hier niet tonen : het is verkocht in 1961 en al lang door nieuwbouw vervangen. En die is op Google maar gedeeltelijk te zien omdat die een stuk van de straat wegstaat.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

En uitzicht op de "draaimetel" of zo iets ...