Goed nieuws ?

En dan nog drie maal op één avond :

-- Ronaldo trapt roemloos Oranje naar huis , de arrogante voetbalhelden die niet konden verliezen liggen er uit - ze kunnen nu weer achter het behangpapier kruipen ;

-- Syriza-leider geeft nederlaag toe  in Griekenland.  De oplossing van het probleem wordt waarschijnlijk  nog maar eens uitgesteld, maar dat is lijkt beter dan een op zeer korte termijn imploderende euro. Enfin, dat hoop ik toch.

-- Frankrijk: absolute meerderheid voor PS .  Ik kan niet oordelen over het programma, maar ik beschouw die overwinning als een nuttig - ik zou bijna zeggen broodnodig - tegengewicht tegen Merkel en consoorten.

Het moet voor de vroegere gezellin van de president, Ségolène Royal - die vijf jaar geleden zelf nog presidentskandidate was - des te bitterder zijn dat ze niet herkozen werd hoewel de president haar steunde, maar zijn nieuwe vriendin niet. De vuile was wappert al aan het Elysée ! We zullen Nicolas en Carla niet echt missen.

3 comments:

Pablo Carpintero said...

Maar de Griekse economie en de gezondheidszorg liggen wel aan diggelen.

Johan said...

Kom dat tegen in deze blog, een post met zoveel positief nieuws! Hoe lang moet dat geleden zijn! En ja, ik vind dat ook allemaal goed nieuws.

Overigens, ik supporter bij het EK Voetbal voor Griekenland, Spanje en Portugal (in die volgorde) en nog wel uit eigenbelang. Eigenbelang? Ik leg uit: indien die zuiderse landen het (zeer) goed doen in Polen & Ukraine kan dat een energieboost ,een adrenalinestoot geven aan de werkende bevolking van die landen, waardoor ze al het negatieve (even) opzij zetten en een beetje optimist worden en productiever, inventiever en innoverender worden. Dat zal dan een positief effectje hebben op het hele economisch weefsel van die landen, waardoor ze een beetje minder steun nodig hebben van de meer welvarende euro-landen, waaronder België, waardoor de belastingbetalers zoals ik minder dienen aangesproken te worden om die steun te vergaren.

Toegegeven, om de enorm sterk geplaagde Griekse werkende klasse een beetje optimist te krijgen, zal de Griekse ploeg keer op keer moeten stunten. Onderschat echter toch niet wat voor een staatszaak voetbal in Zuid-Europa is. Voorbeeld : ik was in Santiago de Compostela op het moment van de beslissende match voor de Spaanse titel, waarbij nochtans geen enkele ploeg uit Galicië en omstreken betrokken was; en toch, de hele namiddag en vooravond voelde je in de stad en vooral in de horecazaken de spanning toenemen, zelfs zinderen. Santiago, Jakobus de Meerdere werd die dag in zijn stad wat Spaanse populariteit betreft met forfaitscore vernederd, ja zelfs genegeerd door koning voetbal.

Ook toegegeven, mijn eigenbelang is petieterig klein, maar het is het enige criterium

Pablo Carpintero said...

De wonderen zijn de wereld nog niet uit ...