8 juni 1940

Mijn moeder's grootvader Felix De Vidts overleed te Pamel op 8 juni 1940, mijn  moeder's zes en twintigste verjaardag. En ik meen mij te herinneren dat mijn vader terugkwam van de oorlog op de dag van zijn begrafenis (mijn moeder werd in de kerk verwittigd dat mijn vader, doodmoe, vuil en grauw en uitgehongerd, teruggekeerd was uit een gelukkig korte krijgsgevangenschap. Hij was te voet van Maubeuge naar Okegem gestapt ...).

Groot verdriet en grote vreugde op een enkele dag ...

Felix was geboren te Pamel op 12 april 1853 als achterkomelingske in een gezin met acht kinderen, en had zelf vijf kinderen met Blondine Muylaert (Denderhoutem 1849 - Pamel 1942). Hun tweede kind was Maria Antonia De Vidts (Pamel 1885 - Okegem 1949), mijn moeder's moeder. De verdere samenstelling van dat gezin heb ik al eerder gemeld.

No comments: