Onderwijs

Er wordt weer nogal wat stof opgewaaid door de plannen van de minister al dan niet gratuite aankondigingen, excuseer onderwijs.

Ik heb daar geen enkele competentie en zal mij dan ook niet mengen in de discussie.

Maar een zaak heeft mij geschokt. Ik heb altijd gemeend dat Marc Reynebeau een voortreffelijk intellectueel is die de wereld met open ogen en zonder vooroordelen observeert. In "Mattheus leeft" schrijft hij letterlijk over de bezorgdheid dat het Vlaamse onderwijs niet alle jongeren alle kansen geeft om hun talenten te ontwikkelen, maar dan volgt  :

"Ook de Oeso wijst daar om de haverklap op, omdat de economie niet is gediend met zulke vormen van uitsluiting."

De Oeso, de economie ... en ik die dacht dat het doel van opvoeding is de mensen te "ontwikkelen en ontplooien", niet om de economie te stimuleren. Dat zelfs een man als Reynebeau zo in de val van het marktdenken trapt, dat is voor mij een behoorlijke ontgoocheling. Een bewijs te meer hoe ver het gif van het marktdenken als is doorgedrongen.

No comments: