Schisma

Sir Diarmaid MacCulloch, een professor kerkgeschiedenis, verwacht een schisma binnen de katholieke Kerk, door meningsverschillen over de morele en sociale leer van de Kerk. “Het christendom, de grootste godsdienst ter wereld, groeit snel en volgens alle voorspellingen ziet de toekomst er rooskleurig uit. Maar er bestaan vele interne conflicten. Die zijn meer bepaald heel ernstig in de rooms-katholieke Kerk, die lijkt af te stevenen op een breuk omdat het Vaticaan er niet in slaagt om te luisteren naar Europese katholieken.”

Lees : http://www.kerknet.be/actua/nieuws_detail.php?nieuwsID=107909.

De man heeft ongelijk : mijns inziens is een schisma uit de tijd. In een wereld waar bijna iedere kardinaal, bisschop, priester, parochieverantwoordelijke of leek  zijn/haar eigen interpretatie van het evangelie heeft, bestaat de "ene, ware, katholieke" kerk alleen nog in de verbeelding van haar leiders.

Menselijkerwijze gesproken is er niet meer dan een niet al te zwaar stormpje nodig om het totaal verweerd beton rond de doorroeste wapening uiteen te doen vallen.

3 comments:

Azijn, Piet said...

Dat zeiden ze 1700 jaar geleden waarschijnlijk ook al ...

Johan said...

En toch blijven we bij elke eucharistie halsstarrig ons geloof belijden in die "ene heilige katholieke kerk". En wat mij betreft: ik meen het nog ook, wat niet betekent dat ik vertouwen stel in het Vaticaans apparaat.
Ik mag dan misschien wel "een goei ziel" zijn, toch niet hopeloos naïef.

Pablo Carpintero said...

Er stond een zéér belangrijk woord in mijn post : "menselijkerwijze".