De NMBS slaagt niet in haar opdracht en de motivatie van het spoorwegpersoneel om hieraan te verhelpen is ver zoek.

In plaats van haar best te doen om een optimale service te verlenen, toont de NMBS misprijzen voor de treinreiziger. In plaats van het doel waarrond de hele operatie moet worden opgebouwd, wordt de reiziger steeds meer behandeld als een vervelende bijkomstigheid. Men kan zich steeds minder van de indruk ontdoen dat er bij de Belgische spoorwegen mensen werken die liefst met lege treinen door het land zouden reizen." ...

Wat zich gisteren op zo grote schaal afspeelde, doet zich iedere dag (gelukkig) in mindere mate voor. Want het is echt altijd wel iets met de NMBS. Elke dag rijden treinen te laat. Elke dag laat de NMBS na om de reiziger hierover correct te informeren. ...

Wanneer wordt de NMBS eindelijk eens ter verantwoording geroepen voor het dagelijks falen? Wanneer wordt ook de gewone spoorman eens aangesproken op zijn verantwoordelijkheid?"

"Als iedere werknemer van de NMBS zijn eigen werk naar behoren doet, dan rijden de treinen misschien wel op tijd. Ook als er vijf centimeter sneeuw ligt."
 
Lees : http://www.knack.be/opinie/columns/eddy-eerdekens/nmbs-toont-misprijzen-voor-treinreiziger/opinie-4000261476991.htm.

En het ongeluk is dat de journalist twintig-dertig jaar terug exact dezelfde tekst kon geschreven hebben ! De NMBS is een ramp : er wordt veel over getaterd maar niemand vat de stier bij de hoornen.