Rosalia Ravyts

Eergisteren schreef ik nog dat ik bijna niets wist van Rosalia Ravyts, mijn betovergrootmoeder, tenzij dat ze minstens twee jongere zusters had en dat ze geboren was op 24.06.1839 te Nieuwenhove als dochter van een Jan Baptist Ravyts en een Joanna De Vits, waar ik verder ook nog niets over weet, behalve dat ze beiden  rond 1808 moeten geboren zijn.

Bij puur toeval zat ik gisterenavond (het is intussen ruim na middernacht) wat te prutsen met de functie "zoeken naar personen" op de website van het RA en ik struikel over een Rosalia Ravyts, huishoudster in Tollembeek, die 48 jaar was bij het eerste huwelijk van haar dochter Antonia Dero, geboren te Vollezele op 18.02.1865 maar wonende te Tollembeek, van beroep borduurster. Antonia, weduwe, hertrouwde in 1894 en haar moeder was dan 55 jaar oud.

Weer een klein mysterie opgelost. Het moet hier wel degelijk gaan om mijn betovergrootmoeder Rosalia Ravyts : de naam klopt, de data kloppen, en het vermoeden dat ze naar Tollembeek trok klopt ook.

Rosalia is dus getrouwd met een Dero, geen Krikeljon (meerdere schrijfwijzen) zoals sommige familieherinneringen leken aan te tonen. Haar echtgenoot was Franciscus Dero, wonende te Tollembeek, landbouwer, 41 jaar bij het eerste, en 48 jaar bij het tweede huwelijk van Antonia.

Verder is er met die zoekfunctie niets te vinden ; ik zal dus in de onbewerkte gegevens van de burgerlijke stand moeten duiken.

No comments: