Problemen

Vandaag 121 jaar geleden werd mijn vader's moeder Rosalia Margaretha Ravijst geboren te Meerbeke op 20 maart 1892.

Haar afstamming is tot nu toe het moeilijkst uit te pluizen ; haar grootvader was een natuurlijk kind en van diens moeder ken ik enkel de naam en de herkomst : Rosalia Ravijst (en meerdere zeer eigenaardige spellingen) uit Nieuwenhove. Van Rosalie's  ouders ken ik enkel de naam ; geen geboortedatum of plaats, geen trouwakten, geen gegevens over de overlijdens.  Een systematisch scan van alle dorpen en steden in de  wijdeomgevin van Meerbeke kan heel misschien de oplossing brengen, want hier en daar in de streek woonden mensen die Ravijts heetten. Maar die inspanning heb ik nog niet gedaan en de opzoekingen worden niet vergemakkelijkt omdat de gegevens zich waarschijnlijk situeren in de periode van de Franse Revolutie en de overgang van parochieregisters naar burgerlijke stand, met alle bekende problemen van dien.

En de meeste Ravijtsen vindt met in de streek van Asse, Lebbeke en Opwijk.

Aan de vrouwelijke kant vind ik wel de stammen De Schepper en De Vidts (waarvan ik zoals ik al meermaals uitlegde ik langs vader en moeder afstam). Die stammen kan ik beiden traceren tot halfweg de 16e, begin 17e eeuw.

No comments: