Tolerantie ?

"Was me dat schrikken, eind vorige week, toen Nederland een stevige tik op de vingers kreeg van de Europese Commissie tegen Racisme en Intolerantie van de Raad van Europa. ... Nederland, zo blijkt, staat in Europa op de derde plaats, na Griekenland en Oostenrijk, als het gaat om mensen discrimineren.

Politiek Nederland legde het rapport ostentatief naast zich neer of hoonde het zelfs weg. Waar bemoeide die Raad van Europa zich eigenlijk mee, was de meest gehoorde opmerking in de wandelgangen van het Haagse Binnenhof. Daarmee vergat de politieke klasse meteen dat als de Raad van Europa een rapport uitbrengt over mensenrechten in Rusland of de situatie van homo’s in Griekenland, Nederland het eerste land is om met het rapport in de ene hand en het opgestoken vingertje van de andere de barricades van de verontwaardiging en de wereldverbetering te beklimmen. ...

Ik wil hierbij een misverstand uit de weg ruimen: Nederland ís geen tolerant land. Het is het land van de selectieve tolerantie. We zijn hier enkel tolerant voor wie het met ons eens is. Dat verklaart overigens waarom er zoveel verschillende protestantse en gereformeerde kerken zijn in dit land: het is één lange geschiedenis van afscheiding, om het eigen zuivere gelijk te behouden in de eigen kerk."

Lees het ganse artikel : http://www.standaard.be/cnt/dmf20131025_00810049.

Toen ik dit artikel las voelde ik me supergoed. Je buvais du petit lait. En wanneer je dan weet wie dit geschreven heeft maakt het nog meer indruk !

No comments: