Schande !

Ik hoop uit de grond van mijn hart dat dit bericht niet waar is.

"Duitsland wil dat duizenden Belgische dwangarbeiders uit de Tweede Wereldoorlog belastingen betalen op hun pensioen. De Belgische Rijksdienst voor Pensioenen heeft daar al tientallen klachten over binnengekregen.

In het najaar van 2010 heeft het Duitse parlement een wet goedgekeurd waarin staat dat onder meer pensioenen van dwangarbeiders met 17 % worden belast. De belasting geldt met terugwerkende kracht tot en met 2005. Belgische dwangarbeiders uit de jaren 1940 of hun weduwen hebben de afgelopen weken een brief gekregen van een belastingkantoor in de Duitse deelstaat Brandenburg waarin staat dat ze de belastingen moeten betalen. Voor velen lopen de kosten tot in de honderden euro's.

De Belgische overheidsdienst Financiën zegt dat ze niets voor deze mensen kan doen. Ze moeten zich in het Duits richten tot de Duitse overheid om meer uitleg te vragen. Voor veel dwangarbeiders en hun nabestaanden wordt hierdoor een pijnlijke periode terug naar boven gehaald."

Lees : http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1092928/duitsland-laat-belgische-dwangarbeiders-belastingen-betalen-op-pensioen.aspx.

Dit is een echte, eigenlijk onvoorstelbare schande. Ik heb al dikwijls gezegd en geschreven dat ze in het Oosten ten gronde niet veranderd zijn en zich nog altijd stukken beter voelen  dan de rest van Europa. En dat heeft niet alleen met het nazisme van doen : ook voor en na die verschrikkelijke periode was en is dat zo ; dat heb ik zelf zeer dikwijls ondervonden. En ik druk mij nog zéér voorzichtig uit wanneer ik dit schrijf.

En terwijl ze toch bezig zijn : wanneer krijgen wij de rekening voor de kosten van de bezetting ? Of zijn we die al aan het betalen ?

De vredesgedachte die aan de basis lag van de EU ? Een prachtig idee, zonder hetwelk ons continent misschien weeral in vuur en vlam had gestaan. Maar naast de Duitsers leven is uiterst moeilijk ; met hen leven misschien toch onmogelijk ?

Ben ik weer eens grenzenloos aan het overdrijven ? Ik denk het niet ...

4 comments:

Pablo Carpintero said...

Zie ook : http://www.knack.be/nieuws/buitenland/duitse-fiscus-eist-geld-van-belgische-dwangarbeiders/article-4000007406650.htm#reviews.

Op andere websites zijn de commentaren nog veel straffer !

Anonymous said...

Morgenstern had gelijk !!!

Azijn, Piet said...

Een kat verliest wel haar haren maar niet haar streken. Met mijn excuses aan alle katten.

Pablo Carpintero said...

Het was wel waar, maar er zit blijkbaar toch nog enige redelijkheid in het oosten : http://www.vandaag.be/binnenland/83930_duitse-fiscus-schaft-taks-op-oorlogspensioenen-af.html.