11/11/11

Ik heb vanmorgen gekeken naar de indrukwekkende plechtigheid aan de Arc de Triomphe in Parijs. De Franse president mag dan al een politieke klungelaar zijn, maar de man heeft stijl, en spreken kan hij ook. En hij vertegenwoordigt een grote natie. Een grootse, nu en dan zelfs ontroerende ceremonie.

Nu en dan heb ik eens overgeschakeld naar een zeer bleke "Last Post" bedoening te Ieper. Ik vind het fantastisch dat de Last Post daar nog elke dag geblazen wordt, maar deze "plechtigheid" brak me toch zuur op. Onze koninklijke hoogheid kwam te laat ; ik kon me  niet van de indruk ontdoen dat de plechtigheid  meer draaide om de "vooraanstaande"  aanwezigen dan om de slachtoffers van de eerste wereldoorlog, en ik begrijp totaal niet wat de Olympische Spelen van 2012 met de Wapenstilstand te maken hebben. Als kers op de taart was de commentaar soms "om de muren van op te lopen".

Maar ja, je kan van België veel zeggen en schrijven, maar niet dat het land gekenmerkt wordt door  grandeur ...

No comments: