Saint Vé

"Een jongen van 19 die deelnam aan de Saint-Vé-optocht in Brussel, kwam onder het wiel terecht van een van de praalwagens. Hij stierf ter plaatse."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=B93IBL4V.

Dus het was gisteren weer Saint Verhaegen. Ik weet niet hoe dat "feest" de laatste jaren geevolueerd is, maar ik weet nog wel dat  het, in de jaren toen ik nog in Brussel werkte, een beruchte doening was.

Stomdronken studenten met witte kiel vol grafitti en met hun drinkbeker meer leeg dan vol, namen de stad over ; ze hielden de geterrorisserde burger aan om hem  geld af te zetten voor hun zuipfestijn. Dat gebeurde meer dan eens zeer aggressief en mensen die niet wilden betalen kregen een zak bloem over het hoofd of over de auto.
Mij overkwam het nooit maar ik zag het meermaals gebeuren. Geen aangename herinnering. Maar  intussen zijn de studenten van die lang vervlogen jaren ook grotendeels vooraanstaande en zeer deftige burgers geworden.

No comments: