Prognoses

"Geert Noels haalt groeiverwachting voor begroting onderuit".

"De onderhandelaars gaan het best uit van een groeiprognose van nul procent bij het opstellen van de begroting. Dat heeft econoom Geert Noels op de RTBF gezegd. De vooropgestelde 0,8 procent groei is volgens hem te optimistisch."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111125_029.

OK, ik weet ook wel dat titels vereenvoudigingen (en dikwijls ook verdraaiingen) zijn, maar de heer Noels haalt niets onderuit. Laat het mij eens heel brutaal stellen : zijn mening is niet meer waard dan die van om het even wie, niemand uitgezonderd. Hij moet koffiedik kijken zoals iedereen.

Het is niet omdat de media hem en een paar anderen gekroond hebben tot top-expert dat hij ook inderdaad zou weten wat er morgen of volgend jaar staat te gebeuren. Indien hij zo super-expert is als de media beweren dan zal hij misschien een paar dagen vroeger dan "le commun des mortels" weten wat er gebeurt, maar dat is dan ook alles.

Maar ja, de media moeten blijven draaien, en de mensen hebben orakels nodig. En ik heb daar indertijd - op een nederig niveau - gretig aan meegewerkt.

Voor de rest meen ik dat hij wel eens korter bij de waarheid zou kunnen zitten dan de experten die het budget opgesteld hebben. Maar mijn mening terzake is even veel waard als die van ieder ander mens : dat is nul komma niets. Experten die juiste economische prognoses formuleren hebben gewoon geluk gehad.

No comments: