8 Mei 1945

67 jaar geleden eindigde de grootste Europese slachting aller tijden door de capitulatie van het platgebombardeerd en bijna doodgebloed Duitsland. Het duizendjarige rijk van de "Führer"  had nog geen twee decennia geduurd. Maar in die luttele jaren zijn de meest monsterachtige moorden en slachtingen uit de Europese geschiedenis gebeurd.

En nu, 67 jaar later, is gebeurd wat de overwinnaars van Duitsland zelfs in hun zwaarste nachtmerries niet hadden durven dromen. Duitsland heerst weer over Europa, niet met de macht van de wapens, maar met de macht van het geld. En OK, het is een ander Duitsland. De schuldige generaties zijn zo goed als uitgestorven, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat hun kinderen en kleinkinderen toch nog altijd denken dat ze beter zijn dan  de rest van het mensdom, dat ze geboren zijn om te heersen.

Een zaak is zeker : hun arrogantie roept bittere herinneringen op aan die van hun voorouders, en hun ongevoeligheid en onbegrip ten opzichte van wat er zoveel jaren geleden gebeurd is, grenst aan het pathologische.

Ik vraag me af wat "goede Duitsers" zoals Willy Brandt over de evolutie in hun land zouden gedacht hebben.

Neen, tussen mij en de Duitsers met hun zuiderse nincompoops komt het nooit goed.

2 comments:

Anonymous said...

Binnen 67 jaar zal niemand nog over je probleem spreken of schrijven. Er hangen nieuwe en ergere bedreigingen boven onze hoofden.

Anonymous said...

Sie haben es nicht gewusst zeker ?