Mijmering

Ik kijk naar de wereld, verwonderd en vervreemd. Ik zie wat er gebeurt en waar het ons naartoe leidt. Ik ervaar dat vele mensen stekeblind en stokdoof zijn, niet kunnen en niet willen zien wat er gebeurt. Hoe ze bestolen en bedrogen worden waar ze er bij staan. Hoe ze gebrainwashed worden om te geloven dat ze steeds vrijer en onafhankelijker en kritischer worden terwijl ze ingepakt worden voor een verschrikkelijke slavernij in een naam- en meningloze kudde. De mensen zijn lemmings geworden.

En iedere dag word ik een stukje conservatiever. Vroeger, en ik kan slechts over de laatste 70 jaar oordelen, was de wereld zeker geen paradijs. De wereld was slecht, misdadig, uiterst gevaarlijk en onrechtvaardig. Maar de principes van vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid werden nog nagestreefd, of ten minste beleden. Nu zijn dat zwakheden geworden.

Na de tweede wereldoorlog hebben we een paar decennia mogen geloven dat een betere wereld mogelijk was. En door cancerigene uitwassen op het  potentieel dat we toen  zagen is het potentieel nu bijna volledig opgebrand en de marsrichting van de mensen omgekeerd. Nu glijden wij terug af naar een wereld met een diepere klassenscheiding dan wat we in de middeleeuwen of gedurende de industriële revolutie hebben meegemaakt. En democratie is een droom die slechts enkele tientallen jaren geleefd heeft.

Het is hoog tijd dat de afgod van de hebzucht gedood wordt. Maar dat lijkt me zo goed als onmogelijk : die kanker zit in ieder van ons in verschillende mate ingebakken, en vreet de maatschappij van binnen uit aan. Wij zijn collectief zelfmoord aan het plegen.

Is de situatie nog omkeerbaar ? Ik hoop het van ganser harte. Is het waarschijnlijk dat de situatie nog omgekeerd wordt ? Neen. De natuur van de mens kan niet in een paar generaties omgedraaid worden.

De mens heeft zodanig veel macht gekregen dat zelfvernietiguing een levensgrote mogelijkheid wordt. En hoe meer die macht gebald wordt in enkele gewetenloze individuen hoe groter de kans wordt dat we onze leefwereld totaal opblazen.

Wij zitten misschien wel  in de eindtijd.

No comments: