Kermis

Ik heb zaterdagnamiddag enige tijd rondgeslenterd op de kermis, de negen mei markt in Sint Amandsberg. Er liep behoorlijk veel volk rond, en eens te meer werd bevestigd hoe razendsnel onze maatschappij aan het veranderen is. Mensen die de markt dertig-veertig jaar geleden bezocht hebben en nu zouden kunnen terugkeren zouden zich de ogen uit de kop staren. De "gemiddelde " huidskleur van Belgen en andere inwoners van dit land is op een paar decennia sterk verdonkerd. En wanneer men het aantal jonge kinderen of babies in kinderwagens telt kan men die trend alleen maar bevestigen.

Is het erg wanneer ik op mijn 71e moet bekennen dat ik me niet echt meer honderd procent thuis voel in mijn eigen land ? En ik meen dat er wel meer ouderen zijn die dat ook voelen ; maar eigenlijk mogen we daar niet voor uitkomen : dat is politiek incorrect.

Toch kan ik het niet nalaten even aan te stippen dat deze massieve immigratie ook een (onvoorzien) gevolg is van de vrije markteconomie en de globalisering. Een weg terug is er niet meer : wij moeten er met zijn allen het beste van maken.

En de goede wil is wederzijds soms ver te zoeken.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Ik zou graag hebben dat sommige mensen hun commentaren eens nalezen voor ze de tekst doorsturen.


Dan zou ik er niet zoveel moeten schrappen wegens onverstaanbaar of onleesbaar.