Veranderen

Moet het onderwijs overstappen van watervallen naar vistrappen ? Ik weet het niet, en eerlijk gezegd interesseert het me ook niet echt. Ik vrees dat er zodanig veel  naar systemen en methodes gekeken wordt dat de klant wel eens vergeten dreigt te worden of verloren dreigt te lopen .

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=MC3POB3L&word=van+watervallen+vistrappen+maken.

Mijn aandacht werd getrokken door een paar zinssneden :

"Bij de besten blijven doe je niet door niets te veranderen, maar door juist te veranderen." Daar ben ik niet zo zeker van : de moderne mantra van groei en verandering als oplossing van al onze problemen. Hoe dikwijls zijn groeie en verandering niet de oorzaak van problemen, die dan weer moeten opgelost worden door meer groei en veranderen. Of : la fuite en avant !

En over het katholiek onderwijs : "Als de marktleider het spoor trekt, wordt alles wellicht makkelijker." Aan welke maatstaf is "marktleider" dan wel gemeten ? Kwantitatief, kwalitatief, wishful thinking ? Wanneer ik de uitstroom zie dan durf ik aan dat "marktleider" wel sterk twijfelen.

No comments: