Familiedrama ?

Mijn betovergrootmoeder  Virginia Meganck werd geboren op 20 mei 1834 in Nederhasselt waar ze overleed op 7 augustus 1917. Op 2 augustus 1871 trouwde ze met Petrus Josephus Goessens, geboren in Nederhasselt op 24 januari 1836. Hij overleed er op 20 mei 1928, de verjaardag van zijn echtgenote die op die dag 94 jaar zou geworden zijn. Beiden werden dus behoorlijk oud : zij werd 83, hij 92 jaar oud.

Mijn overgrootmoeder Maria Elisabeth Goessens, hun dochter, werd geboren te Brussel op 8 maart 1863 en overleed te Meerbeke op 12 augustus 1934.  Op 24 januari 1883 huwde ze in Nederhasselt met Josephus Timmermans (Meerbeke 8 december 1858 - 11 october 1929). Er werden mij altijd 11 kinderen vernoemd, maar dat kunnen er een of twee meer geweest zijn (er is enige verwarring met de voornamen en ik vond een nooit vernoemde tweeling waarvan een meisje jong gestorven zou zijn ).

Opmerkelijk is dat Maria Elisabeth geboren werd te Brussel, bijna 8 jaar voor het huwelijk van haar ouders. Haar zes mij bekende jongere broers en zussen werden allen geboren in Nederhasselt. Drie van de zeven kinderen van Virginia en Petrus Josephus werden geboren voor het huwelijk van de ouders.

Ik heb nog steeds geen afschrift van de geboorteakte van Maria Elisabeth noch van de trouwakte van haar ouders. Zoals ik vroeger al schreef vermoed ik daar een of ander familiaal drama zoals een mogelijke weerstand van de ouders tegen de verhouding van Virginia met Petrus Josephus, vlucht naar Brussel enz.

Volgens een verre verwant zou (de familie van) Virginia's moeder hierbij een rol gespeeld kunnen hebben. Die was waarschijnlijk van "beter" volk, en een Goessens werd misschien als niet goed genoeg beschouwd voor hun dochter.

Ik zal er wellicht nooit het fijne van weten ...het feit dat ik geen archiefonderzoek meer kan doen trekt ook hier een ferme streep door mijn rekening.

No comments: