Kerst

Ik heb gisterenmiddag met een van mijn nichtjes en haar familie het centrum van Gent afgedweild. De focus lag, op vraag van mijn gasten op de kerken : St Jacobs (zoals altijd gesloten), St Baafs en St Niklaas. Sint Baafs was sfeervol versierd, er liep nogal wat volk rond en voor de eerste keer ooit hebben we in de ganse kathedraal moeten zoeken om nog een plaats te vinden voor drie kaarsjes van de kinderen en hun grootoom. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

We deden ook een rondje in de crypte. En dit heeft er toe geleid dat ik moest uitleggen wat een monstrans was. Ik weet dat er nogal wat schort aan de godsdienstlessen in dit land (ok - geen stampede van verontwaardiging aub, ik heb recht op mijn mening !) maar hier had ik toch even adem te kort.

En St Niklaas is prachtig gerestaureerd. Daarna liepen we nog even rond op de magere excuse voor een kerstmarkt die nu ook in Gent al jaren plaats vindt. Het was mijn tweede bezoek ooit aan een kerstmarkt. Maar enfin, bijna iedereen genoot.

We gingen eten op het Veerleplein waar ik jaren geleden de fijne culinaire hoogstandjes van de "Waterzooi" mocht proeven. Het gebouw is nu omgetoverd in een bed en breakfast. Sic transit ...

Het personeel van de brasserie die we uitkozen was uitzonderlijk vriendelijk, maar het eten ... was misschien goed genoeg voor een half mislukt bedrijfsfeestje. Nee, voor een totaal mislukt bedrijfsfeestje. Maar het liet ook geen te groot gat in mijn geldbeugel.

Tussen haakjes, voor al het bedienend personeel van de restaurants waar ik toch regelmatig langskom. Wanneer ik op jullie vraag : "Was alles in orde ? " of "Was het lekker ? " antwoord : "Dank u" dan weten jullie hoe laat het is.

Intussen was de paardenmolen op de Koornmarkt al gesloten, maar de kinderen konden hun hart nog ophalen in een soort vis-tent of goktent of hoe heet dat ook weer. Ze genoten met volle teugen, en daar was het toch om te doen, nietwaar.

Het was dan wel Lourdes niet, maar het door mij zo misprezen en vermeden schmalzy kerst, maar kinderen maken alles goed.

Peace !

2 comments:

Pablo Carpintero said...

Alhoewel de prijs/kwaliteitsverhouding verre van ideaal was.

Die licht bij voorbeeld in de Lunch Garden stukken hoger.

Pablo Carpintero said...

ligt natuurlijk