Kul - tuur

Een  Vlaams parlementslid vindt :

"Dat besparingen ook de culturele sector treffen, is  ... logisch. "Maar ik verzet me tegen de tendens om in crisistijden éérst in de cultuuruitgaven te snijden. Het is een foutieve perceptie dat cultuur een luxeproduct is. Kunst en cultuur zijn broodnodig, ze zijn zuurstof voor de samenleving."

Lees : http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/cultuur/beleid/cultuur-is-zuurstof-voor-de-samenleving/article-1194839141100.htm.

Ik ben het grondig oneens met die dame. Kultuur wordt in bepaalde omstandigheden een (overbodige) luxe. Iedereen weet dat ik geen aanhanger ben van de vrije markt, maar "kunstenaars" die hun "kunst" zelfs niet aan de straatstenen kwijt kunnen en teren op de toeschietelijkheid van de overheid zijn mijns inziens totaal overbodig. En echte kunstenaars, die moeten inzien dat hun produktie, voor een bepaalde tijdspanne, geen prioriteit kan zijn.

Maar laat me daar onmiddellijk aan toevoegen dat kultuur niet de enige luxe-uitgave van de overheid is.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

k of c : je m'en fous éperdument.