"Nederlands is een wereldtaal"

Ik krijg al puistjes van zo'n titel !

Brugge wil het grote publiek warm maken voor het Nederlands. Ook de toeristen - want "het Nederlands is wonderzoet".

"In meer dan 100 Brugse uitstalramen zullen eind deze week grote borden met ‘het Nederlands is wonderzoet’ en ‘Brugge, stad van het Nederlands’ te zien zijn. Bedoeling is het grote publiek warm maken voor de Internationale Top van het Nederlands, die de Nederlandse Taalunie organiseert ter gelegenheid van haar dertigjarige bestaan."

Lees : http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/wetenschap/nederlands-is-een-wereldtaal/article-1194852876296.htm.

Om alle misverstand te vermijden : ik voel me niet aangesproken. Stel : ik ben een politiek correcte katholiek ;  dus beleid ik die religie zoals dat mij past en to hell met Rome en met de dogmas. Wel,  zo schrijf ik ook het Nederlands dat mij past en to hell met de taalunie en de regels. Het eerste stanpunt wordt algemeen toegejuicht ; het tweede uitgespuwd. Dat noemen ze hier logica.

Maar zijn er in Brugge 100 Bru-helingen te vinden die foutloos en accentloos Nederlands kunnen schrijven en spreken ?

No comments: