Jan Baptist Timmermans

Er wordt dikwijls gezegd en geschreven  dat een voornaam in een gezin maar éénmaal gebruikt werd behalve wanneer  de eerste naamdrager overleden was. Dat is niet juist.

Ik weet nog altijd niet juist hoeveel kinderen mijn voorvader Nicolaes Timmermans (Meerbeke 1711 - 1808) verwekt heeft bij zijn twee echtgenotes - waarschijnlijk een twaalftal -  maar ik weet wel dat hij drie zonen had die Jan Baptist heetten. Tenminste indien ik mijn bronnen kan vertrouwen ...

-- Jan Baptist Timmermans, zoon van Petronilla Van Eesbeke. Hij werd geboren te Meerbeke in 1739 en stierf te Pamel in 1826. Deze Jan Baptist huwde Barbara De Leeuw (Pamel 1738 - 1810) te Pamel in 1765, en ze hadden 9 kinderen.

-- Jan Baptist Timmermans, zoon van Maria Berlindis Du Mongh. Hij werd geboren te Meerbeke in 1775 en stierf te Ninove in 1832 waar hij in 1803 gehuwd was met Joanna Constantia Beeckman (Ninove 1781 - 1832). Ik ken zeven kinderen uit  dit gezin.

-- Jan Baptist, zoon van Maria Berlindis Du Mongh. Hij werd geboren te Meerbeke in 1785 en zijn overlijdensdatum is mij nog niet bekend. In 1808 huwde hij Maria Berlindis De Doncker (Meerbeke 1784 - ?). Van dit koppel ken ik tot nu toe vijf kinderen.

Nu moet ik er wel aan toevoegen dat ik voor de eerste en de derde meerdere bronnen heb, terwijl ik de tweede enkel en alleen gevonden heb in de Gezinsreconstructies van Ninove. En gezien er in die tijd in Meerbeke geen gebrek was aan mannen die Jan Baptist Timmermans heetten - zie de post "Jan Baptist" van 31 maart -  is het in theorie niet totaal onmogelijk dat de tweede vernoemde Jan Baptist  een kleinzoon was van Nicolaes en Maria Berlindis in plaats van een zoon, en dat er een fout gebeurde bij de registratie. Maar ik heb geen enkele reden om daar van uit te gaan ... .

Laat me nog vermelden dat de eerst vermelde Jan Baptist een zoon had die ook Jan Baptist heette en die in 1780 in Pamel geboren werd.

No comments: