Joos Neukermans

Heel toevallig heb ik nog een generatie aan mijn voorouders Neukermans kunnen toevoegen.

Pas een paar jaar geleden was ik er achter gekomen dat mijn voorvader Jacobus Neukermans die in Okegem landde en stierf in 1772 afkomstig was uit Denderwindeke waar hij in 1694 geboren was als zoon van Pieter (gestorven te Denderwindeke in 1730) en Anna Van den Houte, geboren te Denderwindeke in 1663. Dat werd bevestigd in de nieuwe uitgave van de Gezinsreconstructies van Okegem door Herman Van Isterdael.

Voor Anna had ikintussen nog twee generaties meer gevonden, en  ik had ook uitgepuzzeld dat ze verwant was aan de Van den Houtes uit Lieferinge  die een paar generaties nadien een paar keer in mijn stamboom opduiken, de laatste keer in de persoon van Maria Anna Van den Houte (Lieferinge 1825 - Meerbeke na 1900 ?) de tweede echtgenote van Karel Timmermans (Meerbeke 1812 -1883). Zij waren de ouders van mijn overgrootvader Josephus Timmermans (Meerbeke 1858 - 1929).

Voor Pieter Neukermans zat ik verder vast. Nu lees ik in de schepenbrieven van Denderwindeke, uitgeplozen door Rik Van Hauwe, dat hij bij een aankoop van grond in 1715 gemeld wordt als zoon van Joos.

Verder staat er niets vast, maar een Neukermans Judocus huwde in Denderwindeke op 31.08.1665 met een Asche Joanna. Over hun kinderen meldt de gezinsreconstructie van Denderwindeke niets.

Wel weet ik dat de (waarschijnlijk) oudste zoon van Pieter en Anna Judocus genaamd werd en in 1692 in Denderwindeke geboren werd. Dat plaatst de geboorte van Pieter normaliter 20 tot 25 jaar vroeger, dus ergens rond 1670.  En bij de familie Asche vinden we in die tijd een Pieter Neukermans als peter ... Het zou dus heel goed kunnen dat Joos (Judocus) en Joanna Asche de ouders waren van Pieter, maar zekerheid daarover is waarschijnlijk niet meer te vinden.

Overigens, laat me nog eens noteren dat ik, zonder het speurwerk van Rik Van Hauwe http://www.rikvanhauwe.be/  nooit zo ver zou geraakt zijn.

1 comment:

Pablo Carpintero said...

Overigens is het voor mij nu zo goed als zeker dat de twee families Neukermans die eind 17e begin 18e eeuw in Okegem landden verwant zijn, maar de juiste connectie heb ik nog steeds niet kunnen vinden.