Petrus Joannes Timmermans, onze pa

Vannacht, in de eerste uren van de nieuwe dag, het was toen de tweede zondag na Pasen 1980,  is het al 32 jaar geleden dat onze pa overleden is op de véél te jonge leeftijd van 66 jaar. Hij werd geboren te Meerbeke op 13 october 1913 en stierf in het hospice te Sint Amandsberg op 20 april 1980. Ik zou veel kunnen schrijven over zijn laatste weken, maar deze laatste en heilige herinneringen moeten privé blijven.

Ik ervaar het wel nog altijd als een voorrecht dat ik er bij mocht zijn toen hij zachtjes zijn laatste adem uitblies. Een onherstelbaar verlies, gisteren, vandaag, en voor altijd.

Laat me nog eens herhalen dat onze pa een voorbeeld van verantwoordelijkheidszin en offervaardigheid was, en dat zijn ganse leven als huisvader in het teken stond van zijn familie en als rijkswachter in dienst van zijn land. Zijn eigen belang heeft nooit meegeteld en zijn veel te vroeg overlijden kan zeker direct gelinkt worden aan de vele, soms zwarte  miserie die hij gekend heeft en die hij gans alleen gedragen heeft.Ook daarover zouden vele verhalen kunnen verteld worden.

En zijn enige, laatste droom voor hemzelf heeft hij nooit mogen beleven. Bij mij wringt dat nog altijd, want ik heb niet altijd goed geluisterd en de realisatie van die laatste droom had hij meer dan verdiend, maar ja, de mens wikt, maar God beschikt.

Beste pa, ik ben ondertussen al 5 jaar ouder dan jij ooit geworden bent, en vier jaar ouder dan je eigen vader geworden is. Maar ik heb één troost : ik zal je niet meer zo lang moeten missen als ik je tot nu toe moeten missen heb.

En ik heb een groot spijt : dat ik nooit  een tiende van de man geworden ben die jij geweest bent.


 Okegem of Meerbeke, begin 1941, pa, ma en ik

 Pa bij den troep in de jaren 30

Pa en ma
op de Antwerpse Steenweg te Sint Amandsberg,
 eind van de jaren 60

1 comment:

tanja said...

nonkeltje de jaren vliegen voorbij he en het gemis zal er altijd zijn jij bent trots op je ouders voor wat ze allemaal hebben mee gemaakt maar ik ben er zeker van dat zij ook trots zijn op jou wat jij allemaal hebt bereikt in je leven .Mogen ze samen rusten in vrede
tanja