Nog eens Geneanet

Ik kan me nog altijd goed opwinden om "genealogen" die het niet nodig vinden om geboorte-, sterf- of andere data in hun "stamboom" op te nemen, die geen plaatsnamen vermelden of voor- en plaatsnamen vertalen. En dat is goed zichtbaar op Geneanet waar geen enkele kwaliteitscontrole bestaat op ingevoerde gegevens, en eigenlijk is dat maar goed ook want hoe zou je dat moeten organiseren ? Maar dat gebrek aan controle betekent ook dat om het even welke horse manure op het net terechtkomt. Uiterste voorzichtigheid is dus geboden ! Het feit dat je vijf of tien keer dezelfde gegevens vindt is geen bevestiging van hun juistheid. Het betekent alleen dat er vier of negen personen ijverig gecopieerd hebben ...

Ik heb  nog nooit mijn gegevens op Geneanet gezet, hoewel ik die site regelmatig consulteer. Er zijn twee redenen : ik heb mijn stamboom nog niet zo ver mogelijk ingevuld en "opgekuist" (en zelfs zonder bijkomend archiefonderzoek heb ik nog een pak werk)  en ik droom nog altijd van een eigen website.

Overigens zit er enorm veel groei in de beoefening van de genealogie : vijf - zes jaar terug was het bijna onmogelijk om op internet iets over mijn directe of verre voorouders te vinden. Nu is dat totaal veranderd : veel gegevens zijn al gepubliceerd ; ik vind natuurlijk veel onvolledige takken, maar echte fouten heb ik nog niet te veel gevonden.

Maar ja, de meeste zoekers vertrouwen dan ook op dezelfde gepubliceerde secondaire bronnen. En in de directe omgeving waar ik uit stam, zijn de gegevens voor vele gemeenten al gepubliceerd door betrouwbare tot zeer betrouwbare onderzoekers.

In mijn stamboom zit er maar een uitzondering. Voor de familie van mijn vader's moeder Ravyst (met alle mogelijke andere schrijfwijzen) is er weinig te vinden en zit ik nog altijd geblokkeerd in het begin van de 19e eeuw. De naam bestond wel in de omgeving van Tollembeek, in Asse, Opwijk enz ... maar de link van die families  naar mijn grootmoeder heb ik nog nooit gevonden. Ik moet er wel aan toe voegen dat ik die tak misschien niet de allerleerste prioriteit heb gegeven toen ik nog zelf in de archieven dook.

No comments: