Banken

Ik was niet van plan  hier over te bloggen, maar ik hoor gegrom alom.

Een bankkantoor in mijn buurt heeft maanden in de steigers gestaan. De werf leek erg kwetsbaar. Het lijkt mij bijna een wonder dat niemand geprobeerd heeft een bezoek te brengen aan de kluizenzaal.

Nu krijg ik een dure, mooi gepresenteerde folder om de nieuwe faciliteiten aan te prijzen :

"Uw toekomstplannen gaan over meer dan geld alleen. Om u beter te advseren en te begeleiden, willen we ook letterlijk aan uw kant staan ... en dat kan niet van achter het glas van een loket.

Logisch dus dat we de inrichting van uw kantoor aanpassen en enkele hindernissen wegnemen ... Geen traditionele loketten meer, maar binnenkort een open en gastvrije ruimte, waar u door de medewerkers van uw kantoor professioneel wordt onthaald."

"Onze heel nieuwe benadering van bankieren heeft ook enkele praktische gevolgen. Concreet houdt dit onder andere in dat er niet langer cash geld beschikbaar is bij de medewerkers van uw kantoor." (vette letters in het origineel).

Ook werden de kosten van de verrichtingen gevoelig opgetrokken, maar dat werd niet in die dure folder vermeld.

***
Banken  zonder cash, die focusen op advies ??? Hoeveel mensen zijn recentelijk minstens een deel van hun spaargeld kwijtgeraakt aan dat "professioneel" advies ? Letterlijk aan onze kant staan ? Een lege, betekenisloze geste. De banken hebben nooit aan onze kant gestaan, staan niet aan onze kant, en zullen dat ook nooit doen. Wat telt is de winst, niet de klant. En wie het anders beweert, liegt ! Het is bij de banken zoals in zoveel andere sectoren  ; de klant wordt een vervelende, maar spijtig genoeg nog altijd noodzakelijke bijkomstigheid.

En de veiligheid ? Laat me lachen ! Niet in de kantoren, en niet in de markten ! Zeker niet zolang de banken niet terugkeren naar hun oorspronkelijke rol van bemiddelaars in de geldmarkt in plaats van brouwers van zelfs voor de beheerders van de bank onbegrijpelijke "producten" die enkel tot doel hebben de winsten van het bedrijf op te pompen.

Denken de banken echt dat we vergeten hebben wat de laatste jaren gebeurd is, en ieder ogenblik opnieuw kan gebeuren ? De klant ? Merde !

1 comment:

Pablo said...

Waar is de tijd van het Gemeentekrediet en de ASLK ?

De klanten werden er misschien al eens geschoffeerd, maar ze werden behandeld als klanten, niet als een vervelende bijkomstigheid.