'Colruyt'-slang

"Het proefproject in de Colruyt van Zottegem zit erop: klanten mogen weer vrij kiezen aan welke kassa ze betalen. Colruyt heeft nog niet beslist of het 'aanschuiven in een slang' zal worden ingevoerd, maar volgens de kassiers is 70 procent van de klanten pro."

Lees : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=GOQ32U811.

70 % van de klanten ? Dat is de mening van één kassabediende. Ik citeer : "'De resultaten worden nu bestudeerd in Halle', vertelt de kassabediende terwijl hij mijn aankopen inscant. 'Ik verwacht niet dat we voor de eindejaarsfeesten nog iets zullen vernemen. Maar ik kreeg de voorbije weken toch meer reacties pro dan contra. Ik schat de verhouding op 70 voor en 30 tegen.'"

En dat statistisch totaal betekenisloos percentage wordt meteen de titel van het artikel. Het is wel een aanwijzing  voor de zorgvuldigheid waarmee artikels ook in "kwaliteits"kranten worden ineengeflansd.

En nu doe ik even aan statistische veralgemening : als ze dat ik kleine, onbelangrijke artikels doen, zullen ze dat vast ook wel met serieuze onderwerpen doen ...

Overigens, voor de rest hoor ik bijna niets dan goeds over Colruyt. Zelf ben ik daar geen klant. Maar moest het systeem ingevoerd worden in de - bij grove benadering ook klantvriendelijke supermarkt genoemde - zaak waar ik mijn boodschappen doe  (de naam ervan begint ook met een C),  die zou op slag minstens één klant verliezen. Ik haat slangen, en voornamelijk "aanschuif" slangen.

2 comments:

Johan said...

Of de zoveelste illustratie van de reden waarom ik al jaaaren geen enkele cent meer uitgeef aan een dagblad.

Pablo Carpintero said...

Ik kijk al jaren geen nieuws meer op TV - de selectie van de items en het toontje waarop ze gebracht worden - bbrrr ; ik vrees dat ik ook voor de krant je voorbeeld zal moeten volgen !