Economie en moraal

Zojuist hoorde ik heel toevallig een Belgische guru op Terzake vertellen dat economie haaks op moraal staat en dat je dus niet kan spreken over goede Duitsers, slechte Ieren en Grieken enz. Normaal luister ik niet naar dat soort programmas maar ik wilde dus weten wie aan het woord was. Ik kende de man niet van zicht. Toen ik zijn naam hoorde kende ik hem wel van reputatie. Een van de rising stars aan het nogal beperkte Flaamse economisch  firmament.  Een man waar naar geluisterd wordt.

Vanuit een puur technisch standpunt heeft die man heeft natuurlijk overschot van gelijk. Maar dat is ook een van de diepste redenen waarom onze economisch financieel sociale omgeving in zo'n reeks wervelstorm en, het woord is niet te sterk, structurele decadentie  terechtgekomen is. De economie is een doel op zichzelf geworden, een religie met eigen dogmas waarin de individuele mens slechts een zeer klein bijrolletje speelt. En dat is totaal verkeerd en moreel verwerpelijk.

Economie staat inderdaad dikwijls haaks op moraal, en in een normale humanitaire wereld moet de moraal dan primeren. In onze huidige wereld gebeurt het tegenovergestelde.

No comments: