Klein Turkije

Zie : http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/belga-algemeen/schietpartij-in-gent-slachtoffer-buiten-levensgevaar/article-1194878396348.htm.

Ik heb altijd gedacht dat Klein Turkije aan de Sint-Niklaaskerk lag. Het schijnt nu toch in de Sleepstraat te liggen. Is er ook een Klein Gent in Istanbul of Ankara ?

***
By the way, ik dacht dat de werken aan de Sint-Niklaaskerk nu met de inhuldiging van het gerestaureerde middenschip eindelijk beeindigd waren, maar ik lees dat er aan een zijbeuk nog minstens 5 jaar werk is, dat het orgel nog moet gerestaureerd worden enz. Dit is bij mijn weten de zwaarste restauratie ooit in Gent.

Ik weet niet precies wanneer de werken begonnen zijn, maar de kerk stond al in de steigers in het begin van de jaren zestig. De volksmond zei  dat het orgel niet meer mocht bespeeld worden omdat de trillingen de toren konden doen instuiken. En ik meen te weten dat die  kerk in haar eeuwenlang bestaan altijd een zeer kwetsbaar juweeltje geweest is.

Maar wat zou Gent zijn zonder zijn wereldberoemde drie torenrij ? En zijn menigvuldige kleine Turkijes ?

No comments: