9 november

Op 9 november 1918 (een enkele andere bron vermeldt 1917) werd het station van Denderleeuw, dat een kopstation was voor de Duitse toevoer naar het front, met alle omliggende gebouwen  volledig vernietigd toen ingevolge geallieerde bombardementen 340 Duitse munitiewagens kort na mekaar ontploften. Twee dagen voor de wapenstilstand ...

Mijn bronnen reppen niet over slachtoffers. Maar andere bronnen vermelden 20 slachtoffers. Pittig detail : de (enige overblijvende) broek van de Dikke van Pamel die in een café in Denderleeuw tentoongesteld en "gepast" werd door de cafégangers bleef in het bombardement.

Maar het einde van de oorlog was niet direct het einde van de miserie met de spoorwegen :

-- 9 november : grote ontploffing in minutietrein te Denderleeuw. 20 doden.
-- 12 november : ontploffing te Asse. Een trein met munitie explodeert. Zeer grote schade en 10 dodelijke slachtoffers.
-- 18 november: In het zuiden van Belgie komen 20 Duitse soldaten om het leven op het dak van de trein waarop ze zaten. De trein rijdt door een lage tunnel en de soldaten worden letterlijk onthoofd.
-- 18 november: Ramp van Hamont. Twee Duitse munitietreinen ontploffen. Een nauwkeurige Duitse schatting komt op 1007 doden, waarmee dit de grootste ramp is die sinds de Belgische onafhankelijkheid op haar grondgebied heeft plaatsgevonden.

Het rijtje rampen vond ik op http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Belgische_rampen.

2 comments:

Pablo Carpintero said...

Op 23 november 1918 worden er in Denderleeuw wel 20 slachtoffers van een ontploffing gemeld - die van 9 november ?

Pablo Carpintero said...

Nog een andere bron bevestigt 20 doden bij de ontploffing op 9 november 1918.